08 mars 2010

Retro-hjärtan

Här har jag använt ännu en ny tygfavorit som fick följa med hem från Syfestivalen. Jag hade sett den tidigare men lyckats bärga mig från att klicka hem den. Efter att ha både klämt och kännt, köpt och klippt så är hela biten nu dessutom helt slut. Jag planerade ut rubbet direkt och såg till att få ut några delar till en tröja åt min egen Lilleman - kommer att visa upp den vid ett annat tillfälle.

Det mesta av tyget användes till det här presentprojektet. En arbetskamrat har fått sitt andra barn och hennes närmaste kollegor ville såklart komma med en present åt den lilla. Smickrande nog blev jag tillfrågad med fria händer - vilket såklart är extra roligt. Det hela resulterade i ett matchande set om hängselklänning, hätta och barnvagnsfilt.
Klänningen har sitt ursprung i ett Ottobre-mönster som jag framför allt modifierat hängslena på. Jag gillar den här raka hängseltypen som dessutom gör sig väldigt bra vändsydda. Det bästa med det här projektet är att jag kom mig för att göra lite seriös kantbandsträning med min Coverpro. Skam den som ger sig även om det är fruktansvärt trist när det inte blir perfekt direkt. Även hättan är sydd av ett mönster ur Ottobre.

:material:
Hjärtevelouren kommer från Miniskunk. Klänningens baksida är gul velour från Hilco och kantbandet är vit interlock från samma ställe. Infodringen är sydd av gul interlock från JNY. Samma tyg har använts som baksida till filten. Även hättan är sydd av samma velour och interlock som klänningen.

:glädjeämne:
Roligast är såklart att bli tillfrågad om sömnaden. Extra skoj blir det med fria händer. Sen blev jag själv väldigt nöjd med kombinationen av färger och material.


11 kommentarer:

makrill sa...

Underbara plagg - jag får rysningar!! Fick hem samma tyg själv idag och jag är bara så förälskad av de vita hjärtanen på brun botten!!

jenny sa...

Superfint! Tyget är underbart.

Benglan sa...

Riktigt schysst!

Pyssellycka sa...

Ljuvligt tyg och jättefina plagg!

e.ko sa...

gu så fint, är verkligen svag för dina grejjer, mitt i prick liksom!!
vet nu att vi väntar en liten tjejj, som beräknas komma om ca 4 veckor...

hade gott!

kram erika

Anki sa...

Superfint set! Verkligen snyggt kombinerat, åh hjärttyget sen...

OttoPippi sa...

Jösses vad fint!!! Och vilket TYG sen!!! Tack för tipset om MiniSkunk! Hur skall man kunna hålla tassarna borta från detta tyg nu då?? :-) Att du också gav bort nästan alla metrar är ju fantastiskt generöst! Älskade det gula till detta tyg. Klänningen var helt enkelt bara bedårande!

Sara sa...

Helt uderbart! Så glad att jag hittat till din blogg. Tack för inspirationen!

ida sa...

Såå söt mössa!

KlaramedK sa...

superfint alltihopa och kul att kollegorna gav dig uppdraget!!

är totalt imponerad av din bandkantade filt, fick du skarva muddväven?

verkligen snygg färgkombo!

Anna / och form sa...

Jättesnyggt!